Luisteren en analyseren
Goed kunnen communiceren met je client behoort tot de belangrijkste eigenschappen van een advocaat. Er achter komen waar het conflict over gaat – en vooral waarom het is ontstaan – lijkt gemakkelijk, maar is het niet.Toch is dat essentieel want een gekwetst mens – organisatie/bedrijf – is geneigd er op los te slaan, ongeacht de consequenties. Een advocaat dient de emoties voorbij te gaan en te analyseren waar het echte belang van zijn/haar cliënt ligt. Een poging tot schikking of een procedure? Een principiële rechtszaak of een mediation? In mijn eerste periode als advocaat zat mijn patroon – ja, die heeft een jonge advocaat nog steeds – vaak te peinzen in zijn leren fauteuil en vroeg mij wat ik vond van een bepaalde zaak. ‘Kijk Ina’, zei hij, ‘je kunt wel gelijk hebben maar de klant is pas tevreden als hij ook gelijk krijgt!’. Luisteren en analyseren dus en waarschuwen als het er niet in zit. Want een cliënt wil niet overvallen worden door een verloren zaak!